Neutrogena MaskiD använder AI för att kunna 3D-printa individanpassade ansiktsmasker

Jens FredrikssonWebbnyheter Kommentera

Neutrogena, ett av USAs främsta hudvårdsmärke, lanserar en ny personlig hudvårdsprodukt. Neutrogena MaskiD är en 3D-printad ansiktsmask med en särskilt individanpassad form men också ingrediensmässigt. Masken anpassar hudvårdsprodukterna efter de olika behoven som huden i ditt ansikte har.

"Kvinnor som omfamnade vårt Neutrogena Skin 360-personliga hudanalysverktyg berättade hur glada de var att de äntligen skulle förstå de unika aspekterna av sin egen hud - och de berättade att de ville ha mer", säger Sebastien Guillon, Global President of Beauty, Johnson & Johnson Consumer Inc. "De önskar att de kunde hitta personliga hudvårdslösningar som tillgodoser hudens unika behov, och vi tror att dessa 3D-printade ansiktsmasker kommer fylla det behovet som vi sett på marknaden."

Masken är ett särskilt effektivt verktyg för kraftiga hudvårdsprodukter eftersom den skapar en fysisk barriär som låser dem produkterna och maximerar effektivitet. 3D-processen innebär att du först tar en selfie genom MaskiD appen. Med hjälp av en smartphone kamera kan alltså användaren själv skapa en exakt, mångdimensionell karta över sitt ansikte och den exakta mätningen och formen på näsan, mellan ögonen, läpparna och andra unika fysiska egenskaper.

MaskiD tillsammans med Neutrogenas Skin360, ett av bolagets andra verktyg som använder artificiell intelligens för att hjälpa till med hudvård, skapar och analyserar hudens behov, gör en rekommendation för vilka ingredienser som är mest fördelaktiga och var. Man kan säga att det är den virtuella motsvarigheten till en hudläkare. MaskiD-användare kan välja bland olika ingredienser som används för att förbättra huden, inklusive stabiliserat C-vitamin, renad hyaluronsyra och N-acetylglukosamin.

Slutligen, med hjälp av 3D-printing, skrivs ingredienser ut på den anpassade hydrogelmasken i de exakta zonerna som uträknats. När användarna är nöjda med den mask som skapats för dem i MaskiD-appen, kan de placera ordern och deras personliga 3D-utskrivna  mask skickas sedan hem till dem.

"Neutrogena MaskiD markerar ett steg mot en ny modell för produktutveckling där vi hittar innovativa användningar för den senaste tekniken, som digital bildbehandling, hudanalys och 3D-utskrift, för att ge konsumenterna nya sätt att uppnå sin bästa hud någonsin", sa Dr Michael Southall, Global FoU-ledning hos Johnson & Johnson Consumer Inc.

Neutrogena har inte meddelat priset ännu, men säger att Neutrogena MaskiD kommer att säljas till konsumenter i USA i början av det tredje kvartalet i år.